Påske, påskegodteri og alt som hører med

Trening og Kosthold

Nå er påska snart her, endelig sier jeg! Jeg elsker påska, ihvertfall når det innebærer snø, familie og venner. Om du er en av mange, som er inne i en god «steam» nå og godt på vei med en livsstilsendring, er det kanskje litt kjipt med høytider. For da kommer jo all denne «kosen» og den gode maten med mye god drikke. Men, dette gjelder jo også alle andre. En uke med høyt inntak av energi vil merkes for de aller fleste, men er det så farlig da?

Nei, det mener ikke jeg ihvertfall – tvert om! Det er viktig å kose seg, også i ferier – kanskje spesielt da. Ihvertfall er det min mening, for når man ønsker å ha en livsstil som innebærer et sunt og godt kosthold med en aktiv hverdag, så må det være noe man kan leve med resten av livet. Velger man en diett for å redusere vekten, så er det snakk om noe kortvarig – en kort periode. En livsstilsendring er varig, det skal være en livsstil. Det er derfor jeg sier at man gjerne må kose seg i påska, men ikke fråtse.

«Å fråtse er å meske seg med, ha mer enn nok av, ødsle med..»

-BOKMÅLSORDBOKA

Når man fråtser smaker man ikke, man bare spiser og putter noen i munnen uten å kjenne på sult eller metthetsfølelse. Koser man seg smaker man på og nyter opplevelsen de forskjellige smakene gir oss. Da holder det med litt, man trenger ikke de store mengdene da.

Det kan derfor være lurt å velge å smake i påsken. Smake på godteriet, maten og drikken. Jeg tror mange er enige med meg når jeg påstår at de første bitene smaker best av en sjokolade eller det første glasset av en brus er det beste. Smaker man egentlig på brusen når man er i bunnen av flaska?

Dette er 100 gram, en god neve med smågodt. I energi tilsvarer denne mengden ca 370 kcal. Denne mengden dekker ikke bunnen på smågodtposen og er kun en liten brøkdel av hva vi og barna putter i oss for tiden. Legger du til litt sjokolade i posen kan du legge til ca 50 kcal per bit.

Tøm litt smågodt i en liten skål, ikke tøm hele posen i den største skåla – da er sjansen lett for at alt forsvinner. Velg deg små glass til energiholdig drikke og putt gjerne litt grønnsaker, frukt og bær i en skål og sett fram på bordet også. Det gjør det lettere å velge litt sunnere innimellom alt godteriet.

Friske bær med vaniljesaus er en super dessert.

Gjør desserten litt sunnere ved å velge alternativer med lite tilsatt sukker. Piano zero vaniljesaus er et godt alternativ og smaker helt som originalen, så det er ingen grunn til å velge noe annet i perioder hvor man vet sukkerbelastningen er relativt høy ellers. Frisk bær og litt oppskjært frukt smaker supert sammen med litt yoghurt eller kesam med smak. Og ikke glem grønnsaker til middag! Husk tallerkenmodellen hvor halvparten av fatet består av grønnsaker, til hvert måltid. Det er mye god mat og næring i grønnsaker.

Ovnsbakte grønnsaker (rødbeter, gulrot, rosenkål og potet) med litt timian og olivenolje over.

Nyt påska på den måten du liker den best, kos deg med venner og familie og ikke minst husk å bevege deg, være aktiv og bruk kroppen slik den er ment å brukes. Og om du velger å fråtse, så gjør det, men ikke vent for lenge med å komme deg tilbake til den livsstilen du ønsker å ha resten av livet. Da vil det ikke være så ille likevel å fråtse litt i påska.

God påske, når den endelig kommer!

Disse produktene vil spare deg for masse tid i hverdagen! Fjern